Podziel się!

4 sierpnia 2014

Razowy chleb na zakwasie

Zawsze myślałam, że upieczenie chleba na zakwasie jest strasznie trudne. Dlatego planowałam to jakieś pół roku bo albo nie miałam czasu na jego zrobienie a jak już był czas to nie miałam gotowego zakwasu. Jednak w końcu się zmobilizowałam i nie żałuję :) Zrobienie chleba jest dość czasochłonne bo zajmuje ok 6 dni, jednak nie wymaga dużego wysiłku (przez 5 dni musimy po prostu dosypywać mąki do zakwasu). Przepis, który podaję pochodzi częściowo od mojej babci a częściowo to moja własna inwencja twórcza. Polecam, ponieważ smakuje o wiele lepiej niż ten z piekarni.


Składniki: 

Zakwas:

  • 200 g mąki żytniej t. 2000
  • ok. 200 ml wody

Chleb:
  • 3/4 szklanki mąki pszennej (zwykłej)
  • 3/4 szklanki mielonych płatków owsianych 
  • 1 szklanka mąki żytniej t. 2000
  • 2 i 1/3 szklanki mąki żytniej do wypieku chleba 
  • płaska łyżka soli 
  • łyżeczka cukru 
  • woda (do konsystencji gęstego ciasta) 
  • zakwas (z przepisu powyżej) 
  • czarnuszka do posypania 

Wykonanie: 

Przepis na zakwas: 
Dzień 1 (rano): w szklanym naczyniu wymieszać 50 g mąki i 50 g letniej wody. Wymieszać i odstawić na 24h.
Dzień 2: rano rozczyn wymieszać drewnianą łyżką, odstawić na 12h. Po 12h (wieczorem) dodać 50 g mąki żytniej       i 50 g wody. Odstawić na 24h.
Dzień 3: wieczorem dodać 50 g mąki i 50 ml wody. Odstawić na 12h. 
Dzień 4: rano wymieszać, odstawić na 12h. Wieczorem dodać 50 g mąki i 50 ml wody. Odstawić na 12h.
Dzień 5: rano zakwas jest gotowy. 


Chleb: 
Wszystkie mąki i zmielone płatki przesiać do miski, dodać sól i cukier, dodać zakwas i dodawać partiami letnią wodę (wody tyle żeby ciasto było gęste- gęściejsze od zwykłego ciasta drożdżowego). Całość wyrobić i pozostawić do wyrośnięcia na kilka godzin. Później przełożyć do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia, posypać czarnuszką i piec ok. 1h w 150st (z termoobiegiem). 




Pozdrawiam,

Maja

5 komentarzy:

  1. Uwielbiam taki domowy chleb, piekłam regularnie. Ale zmarniał mi zakwas i straciłam zapał :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domowy chleb rzeczywiście jest przepyszny, zwłaszcza chwilę po ostudzeniu :) To było moje pierwsze podejście do chleba ale na pewno nie ostatnie :)

      Usuń
  2. Mam pytanie odnosnie zakwasu... W 3 dniu jest napisane, ze należy dodać mąkę i wodę i odstawic. Czy uprzednio trzeba zamieszać jeszcze ten zakwas?? I ile ciasto powinno rosnąć? Rozumiem, ze naleŻy je też przykryć ściereczką? :) Pozdrawiam, Marta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według oryginalnego przepisu mojej babci tam, gdzie nie ma mieszania to się je pomija- ale ja mieszałam za każdym razem po dodaniu mąki i tego się trzymam :) A ciasto rośnie różnie (zależnie od drożdży) ale średnio potrzeba 3-4 godziny i najlepiej przykryć ściereczką.

      Usuń
  3. Ogólnie od dość dawna przymierzam się do tego aby zacząć piec swój własny chleb, Tym bardziej, że często robię wiele potraw z przepisów https://basiazsercem.pl/ więc ogólnie dania mączne są mi dobrze znane. Tylko jeszcze jakoś do tego chleba to nie mogę się niestety zebrać.

    OdpowiedzUsuń