Podziel się!

17 września 2015

Najlepszy warzywny sos słodko-kwaśny

Wrzesień to dla mnie miesiąc przetworów :) Zimą nie mogę się obejść bez domowego soku malinowego a w zeszłym roku zrobiłam też parę słoików leczo (które ratowały mi życie a raczej obiad gdy nie miałam czasu czy pomysłu na jakieś szybkie danie). W tym roku zamiast leczo zrobiłam do słoików sos słodko-kwaśny. Przepis dostałam od mamy mojego P. Teoretycznie jest to przepis na ketchup ale wg mnie to po prosu pyszny sos słodko-kwaśny. A, że ketchupu używam bardzo rzadko to sos zrobiłam bardziej z myślą o szybkich obiadach. Wystarczy ugotować ryż/makaron, podgrzać sos i obiad gotowy :)
Przepis trochę zmodyfikowałam- w oryginalnej wersji miał o połowę więcej octu i aż 1,5 szklanki cukru. Nie jestem fanką ani jednego ani drugiego, więc tak pozmniejszałam proporcje żeby zmniejszyć ilość a uzyskać podobny smak. Ciekawa jestem jaki smak a zwłaszcza trwałość miałby sos gdyby część cukru zastąpić np. ksylitolem?


Składniki (przepis na ok. 10 średnich słoików):

  • 4 czerwone papryki
  • 2 kg cukinii
  • 0,5 kg cebuli
  • 2 małe przeciery pomidorowe
  • 1/4 szklanki octu 
  • 0,5 szklanki cukru
  • przyprawy: 1 łyżeczka curry, 1 łyżeczka papryki ostrej, 1 łyżeczka pieprzu 
Wykonanie: 
Warzywa pokroić w kostkę, posypać 2 łyżkami soli i odstawić na 2 godziny. Po tym czasie warzywa ugotować, ostudzić i zblendować. Następnie dodać pozostałe składniki i ponownie zagotować. Gorący sos wkładać do słoików, zakręcić i odwrócić do góry dnem. Dla pewności najlepiej jeszcze słoiki wstawić do garnka z wodą, przykryć pokrywką i gotować ok. 10min od zagotowania wody. 


Pozdrawiam, 
Maja

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz